Match DSP-vahvistimet
Teksti: Pasi Kalliojärvi / Powerset Oy

Suomen autokannan uudistuessa yhä harvempaan autoon on mahdollista vaihtaa jälkiasennussoitinta orkkissoittimen tilalle, koska orkkkissoitin on osa autojärjestelmää josta säädetään auton muitakin toimintoja. Saundin kannalta heikoin lenkki uusissa autoissa on usein orkkissoitin itse. Tehoa on aivan liian vähän, pääkaiuttimille ei ole ylipäästöä vaan niille syötetään täysi taajuuskaista ja soittimen taajuusvaste on muokattu kiinteästi tehtaan toimesta. Ongelma ei usein myöskään korjaannu kaiuttimia vaihtamalla mitenkään parempaan suuntaan noiden syiden takia. Match DSP-vahvistimen avulla nuo orkkissoittimen aiheuttamat ongelmat saa yleensä korjattua ja auton soimaan hyvin.
Tällä ohjesivullamme kerromme millä kaikilla keinolla auton saundia saa parannettua Match DSP-vahvistimella.
Lisää tehoa pääkaiuttimille
Auton orkkissoittimen sisäänrakennetun vahvistimen teho on yleensä noin 4 x 12W/rms jos sitäkään. Tuo orkkissoittimen heikkotehoinen vahvistin onkin yleensä saundin kannalta koko setin heikoin lenkki. Match UP 6DSP ja Match UP 8DSP -malleista irtoaa 65W/rms 4 Ohmiin per kanava. Tuo Match DSP-vahvistimien antama teho riittää hyvin soittamaan mitä tahansa pääkaiuttimia kun ollaan hyvin soivaa autoa rakentamassa.
Ylipäästösuotimet pääkaiuttimille
Pääkaiuttimet saa soimaan paljon paremmin kun niille on ylipäästösuodin jolla niiltä saa leikattua jyrkästi pois subwoofertaajuudet joita ne eivät pysty toistamaan. Autojen orkkissoittimista ei yleensä ylipäästösuodinta löydy ja sen takia orkkissoittimen sisäänrakennetun vahvistimen perään kytkettyjen kaiuttimien saundi menee useimmiten kuralle vähänkin lujempaa soitettaessa. Match DSP-vahvistimista löytyy ylipäästösuodin jokaisella kanavalle monipuolisilla säädöillä.
Aikaviiveet
Match DSP-vahvistimissa on jokaiselle kanavalle oma aikaviivesäätönsä. Aikaviiveiden avulla auton laitteisto säädetään siten että kuskinpaikalla istuva kuuntelija kuulee vasemman ja oikean puolen kaiuttimien toistaman musiikin saman kohdan samanaikaisesti. Vasemman puolen kaiuttimet ovat lähempänä kuuntelijaa ja siksi niitä viivästetään enemmän kuin oikeanpuolen kaiuttimia. Subbari on useimmiten sijoitettu tavaratilaan ja sen takia pääkaiuttimet ovat huomattavasti lähempänä kuuntelijaa kuin subbari. Subbarille ei tarvitse laittaa aikaviivettä lainkaan, koska se on kuuntelijasta kauimpana sijaitseva kaiutin. Pääkaiuttimien signaalia viivästetään melko paljon subbariin nähden.
Stereokuva aikaviiveiden avulla
Signaalin tuleminen vasemmalta ja oikealta samanaikaisesti samalla voimakkuudella ”huijaa” kuuntelijan kuuloaistia ja hänen aivonsa luulevat vasemman ja oikean puolen kaiuttimien olevan yhtä kaukana kuuntelijasta kotihifikuunteluun tapaan. Tämän ansiosta aikaviiveillä saadaan stereokuva aikaiseksi kuskinpaikalla istuvalle. Kuuntelijalle syntyvän stereokuvan keskipiste pyritään autossa saamaan auton konepellille kuvitellun ”mersun merkin” suuntaan eli loivasti oikealle. Tämä siksi että näin säätämällä stereokuvasta saadaan leveämpi ja paremmin jäsentynyt. Ilman aikaviiveitä ei synny stereokuvaa vaan kuskinpaikalla istuvan kuuntelijan korvien mukaan laulajaa hoilaa jossain vasemmalla.
Auto soimaan hyvin taajuusvasteen korjaamalla
Match DSP-vahvistista löytyy todella laaja-alaiset parametriset taajuuskorjaimet joiden avulla auton saa soimaan hyvin jopa orkkiskaiuttimilla. Taajuusvasteen korjaamalla saa poistettua auton orkkissoittimen saundia pilaavia kiinteitä taajuuskorjauksia ja auton akustiikan aiheuttamia virheitä taajuusvasteessa.
Jotta taajuusvasteen saa korjattua tarvitsee käytössä olla taajuusvastemikrofoni jolla vasteen saa mitattua ja korjattu. PowerSetien käytössä on Helix MTK-1 säätösetti ja kahdella näytöllä varustettu tietokone säätämistä varten. Toisessa näytössä on kokoajan DSP-prosessorin taajuuskorjaimet käytettävissä ja toisessa näytössä näkyy kokoajan reaaliaikainen taajuusvaste. Teemme asiakkaillemme maksusta Match DSP-vahvistimella varustettujen autojen taajuusvastesäätöjä vuosien kokemuksella.
Alla olevat esimerkkikuvat ovat säädössä käyneen Skoda Octavia III -mallin taajuusvasteet ennen taajuusvastesäätöä ja sen jälkeen. Autossa oli alkuperäiset kaiuttimet etu- ja takaovissa ja siihen oli lisätty ainoastaan Match UP 7DSP DSP-vahvistin ja subwoofer.