DSP-Prosessori & Aikaviivesäädöt
Teksti: Pasi Kalliojärvi / Powerset Oy
Monille asiakkaillemme on vuosien varrella ollut epäselvää se mihin DSP-prosessorin aikaviivesäätöjä tarvitaan ja mitä niillä tehdään. Tämä ohjesivumme on tehty tuon asian selventämiseen.
Alla olevat tekstit koskettavat DSP-prosessorilla varustettuja autoja joissa ratti on vasemmalla puolella. Kuuntelijalla tarkoitetaan kuskin paikalla istuvaa kuuntelijaa.
Suosittelen ehdottomasti DSP-prosessorilla varustetun soittimen, erillisen DSP-prosessorin tai DSP-vahvistimen ostamista jos vaan budjetti sen sallii. Autossani on vuodesta 1995 lähtien ollut DSP-prosessori enkä tule koskaan rakentamaan itselleni yhtään autolaitteistoa ilman DSP-prosessoria. Vuosien 1995-2001 välisen ajan autossani oli passiivinen etupää. Vuosien 2002-2017 välisen ajan käytin autossani täysaktiivista järjestelmää. Vuodesta 2017 eteenpäin autossani on ollut DSP-vahvistin soittamassa auton alkuperäisiä kaiuttimia ja 12″ subbaria. Minulla on siis noin 30 vuoden lähes päivittäinen kuuntelukokemus DSP:llä varustetuista autolaitteistosta sekä passiivisen että aktiivisen etupään kanssa. Voin kokemuksella kertoa että DSP-prosessori parantaa auton laitteiston äänenlaatua huomattavasi oli autossa sitten passiivinen tai aktiivinen etupää.
En näe mitään järkeä olla käyttämättä tietotekniikkaa (sitähän se DSP-prosessori on) hyödyksi autohifilaitteistossa jos mahdollisimman hyvin soivan auton haluaa ja budjetti DSP-prosessorilla varustetun laitteiston hankkimisen sallii. Vuosituhannen vaihteessa DSP-soittimet maksoivat nykyrahassa halvimmillaan lähes 1000 Euroa ja nykyään sellaisen saa halvimmillaan vähän yli 100 Eurolla. Sen takia DSP-soitin on nykyään todella kannattava ostos. Olen monesti asiakkaan kysyessä: “Miksi DSP-soitin on parempi?” vastannut että “Siksi että tietokonekin on parempi netissä pyörimiseen kuin kirjoituskone.”
DSP-prosessori mahdollistaa vasemman ja oikean puolen kaiuttimille joko auton puolikohtaisesti (passiivinen erillissarja + subwoofer) tai kaiutinkohtaisesti (täysaktiivinen etupää + subwoofer) säädettävät aikaviiveet. DSP:n sisältävä laitteisto säädetään siten että auton paras kuuntelupaikka on kuskinpaikalla ja kuuntelupaikaksi valitaan FRONT LEFT eli kuskinpaikka jos DSP:n säädöissä on kuuntelupaikan valinta. Koska DSP:llä haetaan stereokuvaa mahdollisimman kauas kuskinpaikalla kuuntelevan etupuolelle niin monesti DSP:n sisältävissä järjestelmissä ei ole lainkaan takakaiuttimia tai sitten ne laitetaan hiljaiseksi silloin kun laitteistosta parasta mahdollista äänenlaatua halutaan ulos. Tämä siksi että takakaiuttimet tekevät lähes aina hallaa stereokuvan etäisyydelle koska ne tuovat useimmiten stereokuvaa hyvin paljon lähemmäksi kuuntelijaa.
Jos autossa on passiivinen erillissarja edessä DSP-soittimen kanssa niin voi kyllä halutessaan laittaa myös takakaiuttimet koska ne saa soittimen FADER-säätimellä joko hiljaiseksi silloin kuin haluaa kuunnella autoa pelkän etupää + subwoofer -parivaljakon kanssa tai saa niiden tason sopivaksi etukaiuttimien tasoon nähden silloin kun haluaa niistä tulevan taustamusiikkia takapenkkiläisille matkaa taittaessa.
Jos autossa on täysaktiivinen 3-tie aktiijärjestelmä ( 3-tie = subwoofer / keskiääni / diskantti ) niin soittimeksi kannattaa valita soitin josta löytyy 3-tie aktiivisuotimet (Pioneer soitin jossa on Network Mode -tila) tai ostaa erillinen DSP-prosessori tai DSP-vahvistin, jotta laitteiston kaikki jaot saa tehtyä DSP:n aktiivisuotimilla ja käytössä on kaiutinkohtaiset aikaviivesäädöt.
Kun Pioneer DSP-soitinta käytetään Network Mode -tilassa ja siitä 3-tie aktiivisuotimet löytyvät niin soittimesta ei löydy takakaiuttimille lainkaan lähtöä koska soittimen etu- ja takalähdöt ovat muuttuneet keskiääni- ja diskanttilähdöiksi. Sen vuoksi ei voi laittaa lainkaan takakaiuttimia autoon jos autossa on täysaktiivinen 2-tie etupää Pioneer DSP-soittimen kanssa.
Jos autossa on täysaktiivinen 4-tie aktiijärjestelmä ( 4-tie = subwoofer / midbasso / keskiääni / diskantti ) niin kannattaa ostaa erillinen DSP-prosessori tai DSP-vahvistin, jotta laitteiston kaikki jaot saa tehtyä DSP:n aktiivisuotimilla ja käytössä on kaiutinkohtaiset aikaviivesäädöt. Tällä hetkellä ei ole myynnissä yhtään uutta autosoitinta josta 4-tie aktiivisuotimet löytyisivät.
Aikaviiveiden avulla auton laitteisto säädetään siten että kuskinpaikalla istuva kuuntelija kuulee vasemman ja oikean puolen kaiuttimien toistaman musiikin saman kohdan samanaikaisesti. Vasemman puolen kaiuttimet ovat lähempänä kuuntelijaa ja siksi niitä viivästetään enemmän kuin oikeanpuolen kaiuttimia. Subbari on useimmiten sijoitettu tavaratilaan ja sen takia etukaiuttimet ovat huomattavasti lähempänä kuuntelijaa kuin subbari. Subbarille ei tarvitse laittaa aikaviivettä lainkaan, koska se on kuuntelijasta kauimpana sijaitseva kaiutin. Kummankin etukanavan signaalia viivästetään melko paljon subbariin nähden.
On myös tärkeää että vasemman ja oikean puolen signaalin voimakkuus on kuskinpaikalla istuvan kuuntelijan kuuloaistin mukaan sama ja tämän vuoksi useasti joutuu vaimentamaan hiukan lähempänä olevien (eli vasemman puolen) kaiuttimen tasoa oikeanpuolen kaiuttimien tasoon nähden.
Signaalin tuleminen vasemmalta ja oikealta samanaikaisesti samalla voimakkuudella “huijaa” kuuntelijan kuuloaistia ja hänen aivonsa luulevat vasemman ja oikean puolen kaiuttimien olevan yhtä kaukana kuuntelijasta kotihifikuunteluun tapaan. Kuuntelijalle syntyvän stereokuvan keskipiste pyritään autossa saamaan auton konepellille kuvitellun “mersun merkin” suuntaan eli loivasti oikealle. Tämä siksi että näin säätämällä stereokuvasta saadaan leveämpi ja paremmin jäsentynyt.
Stereokuvan keskipistettä ei haeta suoraan kuuntelijan eteen kuten kotihifissä, koska silloin stereokuva jää huomattavasti kapeammaksi ja huonommin jäsentyneeksi. Jotta stereokuvasta saadaan mahdollisimman leveä ja hyvin jäsentynyt niin stereokuvan eri osa-alueiden välit pyritään saamaan saman levyisiksi keskenään. (left – left center – center – right center – right)
Ilman DSP-prosessorin aikaviiveitä ja vasemman puolen kaiuttimien tason vaimennusta ääni kuulostaa kuuntelijan kuuloaistin mukaan tulevan pääosin vasemmalta ja laulaja hoilaa vasemman A-pilarin suunnassa vaikka hänen pitäisi olla auton keskivaiheilla keskellä stereokuvaa.
Kannattaa huomioida että eri tuotemerkkien DSP-soittimien aikaviivesäätöjen säätötapa saattaa olla hyvinkin erilainen. Ohjeet sivuiltamme löydät Alpinen ja Pioneerin DSP-soittimille tekemäni säätöohjeet.
Aikaviiveitä ei kannata pelätä koska niillä ei saa mitään hajotettua joten ei muutakuin rohkeasti säätämään ja testaamaan jos DSP:llä varustetun laitteiston omistat. Luota korviisi ja säädä laitteistosi siten että sen toisto miellyttää omia kuuntelutottumuksiasi. DSP:n säätämiseen pätee sama sanonta kuin moneen muuhunkin autohifiin liittyvään asiaan eli “Tekemällä oppii”. Jos olet ostanut DSP-prosessorin sisältävän laitteen meiltä niin annamme mielellämme henkiläkohtaisesti ohjeita DSP-prosessorin säätöjen tekemiseen.
Mukavia säätelyhetkiä DSP-prosessorilla varustetun laitteistosi parissa!
Copyright © Powerset OY / Pasi Kalliojärvi. All rights reserved.